@misc{Grześkowiak_Alicja_Grouping_2011, author={Grześkowiak, Alicja and Stanimir, Agnieszka}, year={2011}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2011; Nr 200, s. 103-114}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={W artykule przeanalizowano wyniki egzaminu gimnazjalnego uczniów w sześciu obszarach: czytanie i interpretacja tekstu; tworzenie własnego tekstu; umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu; wyszukiwanie i stosowanie informacji; wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, szczególnie przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych; stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów. Wyniki uczniów oceniano z uwzględnieniem podziału na płeć, województwo i typ gminy, w której znajduje się szkoła. Wybrana metoda wielowymiarowej analizy statystycznej, tj. klasyfikacja hierarchiczna metodą Warda, umożliwiła pogrupowanie obszarów w sposób najbardziej charakterystyczny dla wskazanych grup demograficznych.}, title={Grouping Areas of Students' Competences and Knowledge on the Basis of Gymnasium Examination Results}, type={artykuł}, keywords={wiedza, klasyfikacja, kompetencja, egzaminy, szkolnictwo podstawowe, knowledge, classification, competence, exam, post-primary education}, }