@misc{Pieróg_Kamila_Greenwashing_2024, author={Pieróg, Kamila}, contributor={Teneta, Dorota. Redakcja}, identifier={DOI: 10.15611/2024.55.0.10}, year={2024}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Pieróg, K. (2024). Greenwashing – formy, regulacje prawa unijnego i konsekwencje. W: D. Teneta (red.), Zrównoważony rozwój – trendy, wyzwania, kontrowersje (s. 138-145). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Celem niniejszej pracy jest zbadanie podejścia legislacyjnego Unii Europejskiej w zwalczaniu greenwashingu oraz analiza jego konsekwencji wobec konsumentów i przedsiębiorstw. Istotą stosowanej metody badawczej jest analiza literatury naukowej, aktów prawnych Unii Europejskiej oraz artykułów i raportów organizacji pozarządowych. Najważniejsze wyniki analizy wskazują na różnorodność form greenwashingu, które mają na celu wprowadzenie konsumentów w błąd co do rzeczywistego wpływu produktów i działań firmy na środowisko. Kluczowe regulacje UE, takie jak dyrektywy dotyczące nieuczciwych praktyk handlowych oraz rozporządzenia dotyczące produkcji ekologicznej i oznakowania ekologicznego, stanowią istotne narzędzia w walce z greenwashingiem. Wnioski płynące z przeglądu literatury wskazują na konieczność dalszej pracy nad ujednoliceniem i wzmocnieniem regulacji dotyczących informacji środowiskowych oraz promowania rzeczywistych praktyk proekologicznych. Konsekwencje greenwashingu są poważne, dlatego istotne jest, aby dostarczać rzetelne informacje i promować świadome podejmowanie decyzji zakupowych.}, title={Greenwashing – formy, regulacje prawa unijnego i konsekwencje}, type={rozdział}, keywords={greenwashing, Unia Europejska, pseudokologiczny marketing, European Union, pseudo green marketing}, }