@misc{Pisarek_Agnieszka_Ekoinnowacje_2024, author={Pisarek, Agnieszka and Kiba-Janiak, Maja and Jagoda, Agnieszka}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2024.5.04}, year={2024}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2024; vol. 68, nr 5, s. 43-56}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Cel: Celem artykułu jest identyfikacja działań i inicjatyw podejmowanych przez firmę Amazon w celu zwiększenia zrównoważoności oraz redukcji wpływu swoich działań na środowisko. Metodyka: W artykule zastosowano krytyczną analizę literatury, przedstawiono studium przypadku lidera branży e-commerce – firmy Amazon, oraz zaprezentowano własne obserwacje w celu uzyskania całościowego poglądu na badane zjawisko. Wyniki: Analiza wykazała, że dzięki zastosowaniu nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań w procesie dostaw przedsiębiorstwa mogą osiągnąć niższe emisje CO₂ oraz zmniejszyć ilość generowanych odpadów. Ponadto wdrożenie ekoinnowacji istotnie wpływa na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, czego przykładem jest firma Amazon. Implikacje i rekomendacje: Otrzymane wyniki sugerują, że ekoinnowacje w e-commerce stanowią nie tylko odpowiedź na regulacje środowiskowe, ale także kluczowy element budowania przewagi konkurencyjnej. Zaleca się, aby inne firmy z sektora e-commerce wdrażały podobne strategie w celu zwiększenia swojej efektywności ekologicznej oraz wzmocnienia pozycji rynkowej. Oryginalność/wartość: Artykuł wnosi wartość poprzez ukazanie wpływu ekoinnowacji na strategie przedsiębiorstw z branży e-commerce, koncentrując się na przykładzie firmy Amazon. Wskazuje na praktyczne konsekwencje wdrażania proekologicznych rozwiązań i ich wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw.}, title={Ekoinnowacje w branży e-commerce na przykładzie firmy Amazon}, type={artykuł}, keywords={ekoinnowacje, e-commerce, Amazon, eco-innovations}, }