@misc{Adamiczka_Bartosz_AI_2025,
 author={Adamiczka, Bartosz},
 identifier={DOI 10.15611/br.2025.1.01},
 year={2025},
 rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy},
 description={Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25, s. 1-15},
 publisher={Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business},
 language={pol},
 abstract={Cel: Celem artykułu jest analiza znajomości, popularności oraz zakresu zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) wśród studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. Badanie ma na celu określenie roli AI w procesie kształcenia oraz identyfikację czynników wpływających na stopień jej wykorzystania w środowisku akademickim. Metodyka: Badanie przeprowadzono w formie pilotażowej ankiety online skierowanej do studentów Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wykorzystano podejście ilościowe wzbogacone o elementy jakościowe, umożliwiające analizę zarówno danych liczbowych, jak i indywidualnych opinii respondentów. Wyniki: Uzyskane wyniki wskazują, że mimo relatywnie niskiej samooceny poziomu znajomości AI narzędzia te są powszechnie rozpoznawane przez studentów. Większość respondentów czerpie wiedzę na temat AI z nieformalnych źródeł, takich jak media społecznościowe i samodzielna nauka, a ich wykorzystanie w edukacji akademickiej i procesie projektowym pozostaje ograniczone. Kluczowe bariery to brak wiedzy, skomplikowana obsługa oraz ograniczony dostęp do specjalistycznego oprogramowania. Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania wskazują na potrzebę integracji AI z programem nauczania oraz wdrożenia dedykowanych zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe studentów. Rekomendowane jest także dostosowanie narzędzi AI do potrzeb edukacyjnych oraz promowanie interdyscyplinarnego podejścia do ich nauczania. Oryginalność/wartość: Artykuł koncentruje się na integracji AI w edukacji architektonicznej z punktu widzenia użytkowników – studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. W przeciwieństwie do dotychczasowych analiz skupiających się głównie na aspektach technologicznych i praktycznych zastosowaniach narzędzi AI w projektowaniu badanie identyfikuje kluczowe bariery ograniczające jej szersze wykorzystanie w środowisku akademickim. Dodatkowo uwzględnia kwestie komfortu użytkowników oraz ich potencjalnych obaw związanych z wpływem AI na kreatywność i przyszłe kompetencje zawodowe. Pilotażowy charakter badania pozwala na wstępne rozpoznanie tych problemów oraz wskazuje kierunki dalszych badań nad skuteczną integracją AI w edukacji architektonicznej.},
 type={artykuł},
 title={AI w edukacji architektonicznej – analiza znajomości, popularności i zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji wśród studentów},
 keywords={projektowanie architektoniczne, narzędzia AI, sztuczna inteligencja, edukacja architektoniczna, AI w architekturze, architectural design, AI tools, artificial intelligence, architectural education, AI in architecture},
}