@misc{Sokołowski_Jakub_Proces_2025, author={Sokołowski, Jakub}, identifier={DOI 10.15611/br.2025.1.14}, year={2025}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25, s. 168-178}, publisher={Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business}, language={pol}, abstract={Cel: Celem artykułu jest ukazanie procesu etapu budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu na przykładzie wdrażania autobusów zeroemisyjnych. Badanie koncentruje się szczególnie na kwestii braku wykorzystania nisko- i zeroemisyjnych środków transportu kołowego w komunikacji publicznej. Metodyka: W artykule przedstawiono rozwiązania, stosowane i planowane do zastosowania we Wrocławiu oraz przeanalizowano je pod kątem ilościowym i jakościowym. W badaniu wykorzystano proste metody statystyczne, badania literaturowe, analizę dokumentów oraz analizę desk research. Wyniki: Podstawowym wynikiem badania jest ustalenie, że niski stopień wykorzystania we Wrocławiu dostępnych na rynku rozwiązań z zakresu transportu niskoemisyjnego utrudnia postęp w procesie budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego. Miasto we współpracy z MPK Wrocław, jako przewoźnikiem miejskim, podjęło jednak działania mające na celu wprowadzenie autobusów zeroemisyjnych, kierując się zarówno chęcią podnoszenia poziomu jakości oferowanych usług, jak i potrzebą wpisywania się w wymogi ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Aktualnie MPK wdrożyło autobusy na linii autobusowej K oraz planuje wprowadzić je na liniach 106 i 129, przystąpiło również do testowania autobusów wodorowych. Rozpoczęto także budowę sieci stacji tankowania wodoru. Działania te, jeżeli będą kontynuowane w dotychczasowy sposób, wpisują się w proces budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu. Implikacje i rekomendacje: Rekomendacją wypływającą z badań jest konieczność holistycznego spojrzenia na problem wdrażania zeroemisyjnych środków transportu kołowego. Proces ten, obarczony wysokimi kosztami początkowymi (zakup/dzierżawa autobusów, budowa infrastruktury, przeszkolenie kierowców i obsługi technicznej), pozwala jednak na skokowe zwiększenie poziomu jakości systemu transportu publicznego miasta poprzez odejście od użytkowania w jego ramach autobusów zasilanych paliwami kopalnymi, które wydzielają szkodliwe spaliny oraz powodują hałas wynikający z pracy silnika spalinowego. Pomocne mogą być programy krajowe i unijne umożliwiające uzyskanie dotacji bądź refundowania części poniesionych kosztów. Oryginalność/wartość: Luka badawcza, którą artykuł wypełnia, przejawia się brakiem opracowań podsumowujących i przedstawiających proces wdrażania zeroemisyjnych autobusów w systemie transportu publicznego we Wrocławiu. Artykuł ten jest pierwszym podsumowaniem o charakterze naukowym procesu wdrażania autobusów elektrycznych we Wrocławiu.}, type={artykuł}, title={Proces wdrażania zeroemisyjnych autobusów w systemie transportu publicznego jako element budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu}, keywords={transport publiczny, pojazdy niskoemisyjne, pojazdy zeroemisyjne, autobusy, public transport, low-emission vehicles, zero-emission vehicles, buses}, }