@misc{Mazurek-Łopacińska_Krystyna_Rankingi_2012, author={Mazurek-Łopacińska, Krystyna}, year={2012}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, description={Nauki o Zarządzaniu = Management Sciences, 2012, Nr 2 (11), s. 9-23}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Proces tworzenia i prezentacji rankingów powinien podlegać zasadom zapewniającym ich wartość merytoryczną, poprawność metodologiczną, wiarygodność i użyteczność. W artykule przedstawiono tzw. zasady berlińskie budowy rankingów, wypracowane w 2006 roku przez International Ranking Expert Group – międzynarodową grupę ekspertów. Pozycja uczelni w rankingu zależy ponadto od zastosowanych kryteriów, które różnią się w podejściu krajowym i międzynarodowym. W artykule przedstawiono szczegółowe kryteria rankingu „Perspektyw” i „Rzeczpospolitej” oraz The World University Ranking. Wskazane różnice w metodologii opracowywania tych rankingów przyczyniają się do niskiej pozycji polskich uniwersytetów w rankingach światowych. W podsumowaniu artykułu przedstawiono wyniki dyskusji nad rolą rankingów na rynku usług szkolnictwa wyższego}, title={Rankingi szkół wyższych jako narzędzia pomiaru jakości kształcenia}, type={artykuł}, keywords={rankingi krajowe i międzynarodowe, kryteria i metodologia rankingów, jakość kształcenia, efektywność i potencjał naukowy, national and international rankings, criteria and methodology of rankings, education quality, efficiency and scientific potential}, }