Object structure
Title:

Proces wdrażania zeroemisyjnych autobusów w systemie transportu publicznego jako element budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu

Group publication title:

Biblioteka Regionalisty

Title in english:

Implementation Process of Zero-Emission Buses in the Public Transport System as Part of Building a Sustainable Public Transport system in Wroclaw

Creator:

Sokołowski, Jakub

Subject and Keywords:

transport publiczny ; pojazdy niskoemisyjne ; pojazdy zeroemisyjne ; autobusy ; public transport ; low-emission vehicles ; zero-emission vehicles ; buses

Description:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25, s. 168-178

Abstrakt:

Cel: Celem artykułu jest ukazanie procesu etapu budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu na przykładzie wdrażania autobusów zeroemisyjnych. Badanie koncentruje się szczególnie na kwestii braku wykorzystania nisko- i zeroemisyjnych środków transportu kołowego w komunikacji publicznej. Metodyka: W artykule przedstawiono rozwiązania, stosowane i planowane do zastosowania we Wrocławiu oraz przeanalizowano je pod kątem ilościowym i jakościowym. W badaniu wykorzystano proste metody statystyczne, badania literaturowe, analizę dokumentów oraz analizę desk research. Wyniki: Podstawowym wynikiem badania jest ustalenie, że niski stopień wykorzystania we Wrocławiu dostępnych na rynku rozwiązań z zakresu transportu niskoemisyjnego utrudnia postęp w procesie budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego. Miasto we współpracy z MPK Wrocław, jako przewoźnikiem miejskim, podjęło jednak działania mające na celu wprowadzenie autobusów zeroemisyjnych, kierując się zarówno chęcią podnoszenia poziomu jakości oferowanych usług, jak i potrzebą wpisywania się w wymogi ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Aktualnie MPK wdrożyło autobusy na linii autobusowej K oraz planuje wprowadzić je na liniach 106 i 129, przystąpiło również do testowania autobusów wodorowych. Rozpoczęto także budowę sieci stacji tankowania wodoru. Działania te, jeżeli będą kontynuowane w dotychczasowy sposób, wpisują się w proces budowy zrównoważonego systemu transportu publicznego we Wrocławiu. Implikacje i rekomendacje: Rekomendacją wypływającą z badań jest konieczność holistycznego spojrzenia na problem wdrażania zeroemisyjnych środków transportu kołowego. Proces ten, obarczony wysokimi kosztami początkowymi (zakup/dzierżawa autobusów, budowa infrastruktury, przeszkolenie kierowców i obsługi technicznej), pozwala jednak na skokowe zwiększenie poziomu jakości systemu transportu publicznego miasta poprzez odejście od użytkowania w jego ramach autobusów zasilanych paliwami kopalnymi, które wydzielają szkodliwe spaliny oraz powodują hałas wynikający z pracy silnika spalinowego. Pomocne mogą być programy krajowe i unijne umożliwiające uzyskanie dotacji bądź refundowania części poniesionych kosztów. Oryginalność/wartość: Luka badawcza, którą artykuł wypełnia, przejawia się brakiem opracowań podsumowujących i przedstawiających proces wdrażania zeroemisyjnych autobusów w systemie transportu publicznego we Wrocławiu. Artykuł ten jest pierwszym podsumowaniem o charakterze naukowym procesu wdrażania autobusów elektrycznych we Wrocławiu.

Publisher:

Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business

Place of publication:

Wroclaw

Date:

2025

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

DOI 10.15611/br.2025.1.14

Language:

pol

Relation:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25

Rights:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Access Rights:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

License:

CC BY-SA 4.0

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

×

Citation

Citation style: