Struktura obiektu
Tytuł:

Alternatywne źródła statków a zrównoważony rozwój logistyki morskiej - studium przypadkuna trasie Szwecja-Polska

Tytuł publikacji grupowej:

Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

Tytuł odmienny:

Alternative Vessel Fuels and Sustainable Development of maritime logistics - a Case Studyof the Sweden-Poland Route

Autor:

Zimny, Weronika ; Liashuk, Vladyslav

Współtwórca:

Detyna, Beata. Redakcja

Temat i słowa kluczowe:

ślad węglowy ; paliwa alternatywne ; RMD 80 ; MGO ; logistyka morska ; zrównoważony rozwój ; emisja CO₂

Opis:

Młodzi logistycy w nauce. Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa nr 7/2025, s. 71-80

Abstrakt:

Przedmiot i cel pracy stanowiła ocena wpływu zastosowania paliwa alternatywnego RMD 80 na wielkość śladu węglowego w porównaniu z konwencjonalnym paliwem MGO w logistyce morskiej, ze szczególnym uwzględnieniem trasy Świnoujście-Ystad. W artykule wykorzystano takie metody, jak analiza porównawcza danych dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2 w okresie od 1 do 14 sierpnia, z wykorzystaniem pomiarów wielkości śladu węglowego dla paliw MGO i RMD 80, studium przypadku na trasie Polska-Szwecja. W rezultacie badań ustalono, że przy identycznym zużyciu paliwa wykazano istotną różnicę w emisji CO2. Dla paliwa MGO całkowita emisja wyniosła 781,29 kg CO2, natomiast dla RMD 80-704,81 kg CO2, co oznacza redukcję o 76,48 kg CO2 (9,79%). Oba paliwa charakteryzują się odmiennymi właściwościami − MGO ma gęstość 0,833 g/cm³ i współczynnik emisji 3,847 kg CO2/kg paliwa, podczas gdy RMD 80 cechuje się gęstością 0,874 g/cm³ i współczynnikiem emisji 3,116 kg CO2/kg paliwa. Zastosowanie paliwa RMD 80 jako alternatywy dla MGO prowadzi do znaczącej redukcji śladu węglowego w żegludze morskiej. W perspektywie długoterminowej może to się przyczynić do istotnej poprawy wskaźników środowiskowych w transporcie morskim, szczególnie w obszarach kontroli emisji (ECA). Mimo konieczności dostosowania infrastruktury portowej i wyposażenia statków w systemy grzania paliwa korzyści środowiskowe oraz ekonomiczne uzasadniają transformację w kierunku paliw alternatywnych.

Wydawca:

Wydawnictwo Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

Miejsce wydania:

Wałbrzych

Data wydania:

2025

Typ zasobu:

rozdział

Identyfikator zasobu:

doi:10.71433/2025.96.3.06

Język:

pol

Powiązania:

Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa ; Studenckie Zeszyty Naukowe Państwowej Uczelni Angelusa Silesiusa ; Młodzi logistycy w nauce ; Młodzi logistycy w nauce, nr 7/2025

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY 4.0

Lokalizacja oryginału:

Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa

×

Cytowanie

Styl cytowania: